فصل تابستان بیشتر مراقب بهداشت غذایتان باشید

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
پایگاه صاعقه::در فصل تابستان لازم است، نکاتی را برای بهداشت مواد غذایی رعایت کنیم.
به گزارش خبرنگار  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه  به نقل از باشگاه خبرنگاران، با توجه به آنکه در فصل گرم تابستان قرار داریم توجه به نگهداری و بهداشت مواد غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه با قرار گیری غذا در معرض آلودگی، گرما و فساد سلامت انسان به خطر می‌افتد. باید گفت مواد غذایی به خصوص نوع پخته شده آن اگر خوب و درست نگهداری نشود دچار آلودگی و فساد شده و باعث مسمومیت افراد می‌گردد.
 
گفتنی است که علاوه بر رعایت بهداشت مواد غذایی لازم است که بهداشت فردی نیز مورد توجه واقع شود. شست‌وشوی مداوم دست‌ها از جمله کارهای ضروری و مهمی است که باید در طول روز چندین بار انجام شود.
 
بهداشت مواد غذایی و بهداشت فردی به همین مطالب کوتاه محدود نمی‌شود، و طیف وسیع‌تری را در بر می‌گیرد، به همین منظور با متخصصین داخلی بحث و گفتگویی داشتیم تا به وسیله راهکارهای آنها تابستان را با سلامتی پشت سر بگذاریم.
 
این غذاها زود سمی می‌شوند
 
دکتر ایرج خسرونیا متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: تابستان فصلی است که مواد غذایی بیش از هر زمان دیگری دچار مسمومیت و فساد می‌شود، به همین منظور غذاهایی نظیر ماهی، گوشت چرخ شده و سبزیجات را باید بلافاصله پس از مصرف در یخچال و فریزر قرا داد.
 
وی ادامه داد: افراد باید توجه داشته باشند که از مصرف غذاهای کنسروی که قوطی‌های آنها دچار تغییر شکل شده‌اند، به شدت پرهیز کنند، چراکه قوطی‌های کنسروی باد کرده و یا فرو رفته نشان از فاسد بودن آنها می‌باشد.
 
نکته مهم اینجاست که علائم مسمومیت ناشی از مصرف این غذاهای کنسروی 12 تا 36 ساعت پس از خوردن ظاهر می‌گردند که غالبا با علائمی چون سستی، خستگی،سردرد و سرگیجه همراه هستند.
 
این متخصص توصیه داشت: از قرار دادن مستقیم سبزی و میوه‌های نشسته به خصوص هندوانه در یخچال پرهیز کنید. پوست  هندوانه به دلیل برخورد با مکانهای مختلف به شدت در معرض آلودگی قرار دارد که می‌تواند از طریق تماس با دیگر مواد غذایی داخل یخچال میکروبها را انتقال دهد.
 
 مراقب باشید مسافرت‌های تابستانی کار دستتان ندهد
 
خسرونیا با اشاره به اینکه در فصل تابستان حجم مسافرتها افزایش یافته و افراد بیشتر از غذاهای بیرون استفاده می‌کنند، افزود: باید افراد این موضوع را در نظر داشته باشند که برای غذا خوردن در هر رستورانی پا نگذارند و از سلامت و بهداشت غذای آنجا اطمینان پیدا کنند.
 
غذا را داغ داغ در یخچال قرار ندهید
 
متخصص داخلی عنوان کرد: لازم است پس از صرف غذا تا سرد شدن آن صبر کرده و بعد داخل یخچال قرار داد. غذای گرم به دلیل مقدار حرارتی که دارد باکتری‌ها در آن در حال رشد و نمو و فعالیت‌ هستند که اگر در این وضعیت داخل یخچال قرار گیرند، تولید مواد شیمیایی خطرناک و بعضا سرطان زا می‌کنند که برای سلامتی بسیار خطرناک است. همچنین این اتفاق میزان انرژی مصرفی برای دستگاه سرد کننده بالا برده و بالطبع آن عمر آن را کاهش خواهد داد.
 
وقتی روده تب می‌کند
 
دکتر حمید عمادی متخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: حصبه یا تب روده بیماری عفونی شدیدی است که با ورود میکروب از راه دهان و به طریق مصرف مواد غذایی آلوده به وجود می‌آید. شاید میزان این بیماری در سالهای اخیر کم شده باشد اما فصل شایع آن در تابستان است.
 
وی ادامه داد: تب بالا از علائم شاخص این بیماری می‌باشد اما در برخی موارد شاهد علائم گوارشی نیز خواهیم بود.
 
گفتنی است که برای درمان تب روده به مصرف آنتی بیوتیک‌ها نیاز می‌باشد که در صورت درمان نشدن تا هفته سوم بیماری عوارض جدی چون سوراخ شدن روده فرد را در پی خواهد داشت.
 
 
گزارش از الهام رضایی

این صفحه را به اشتراک بگذارید